L'équipe


Caroline Cheam


Grades universitaires

Master 2 spécialité Neuro-cognition et cognition sociale, Université Pierre Mendès (France) (2010)


Master 1 en psychologie cognitive, Université Pierre Mendès (France) (2009)


Licence en psychologie cognitive, Université Pierre Mendès (France) (2008)


Dr. Julie Heiz


Grades universitaires

Doctorat en psychologie, UPCNE/Université de Genève (Suisse) (2016)


Master MALTT (Technologie de formation et d'apprentissage), TECFA/Université de Genève (Suisse) (2011)


Bachelor en psychologie, Université de Genève (Suisse) (2007)


Nos publications


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Thèses

Heiz, J. (2016). Le développement visuo-spatial des personnes avec le syndrome de Williams: intégration visu-motrice et prise de référence (Thèse de doctorat). Université de Genève, Suisse


Articles

Saj, A., Heiz, J., & Barisnikov, K. (2017). Where is the ‘subjective straight ahead’ in Williams syndrome. Journal of Intellectual Disability Research. doi: 10.1111/jir.12358


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2016). Visual-motor integration, visual perception and motor coordination in a population with Williams syndrome and in typically developing children. ournal of Intellectual Disability Research, Special Issue. doi: 10.1111/jir.12328


Pavlova, M., Heiz, J., Sokolov, A. & Barisnikov, K. (2015). Social cognition in Williams syndrome: face tuning. Frontiers in psychology, 7:1131. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01131


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2015). How flexible is the visuospatial reference system in children aged 4 to 12?. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5(2), 51-62. doi: 10.5539/jedp.v5n2p51


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2014). Le développement visuo-moteur atypique des personnes avec Syndrome de Williams. Clinical Neurophysiology, 44(1), 139. doi: 10.1016/j.neucli.2013.10.093


Heiz, J., Cheam, C., & Barisnikov, K. (2014). Compétence de prise de référence et d'orientation spatiale chez les enfants de 4 à 8 ans. Clinical Neurophysiology, 44(1), 130. doi: 10.1016/j.neucli.2013.10.065.


Kalénine, S., Cheam, C., Izard, V., & Gentaz, E. (2012). Adults and 5-year-old children draw rectangles and triangles around a prototype but not in the golden ratio. British Journal of Psychology. doi:10.1111/j.2044-8295.2012.02129.x



Présentations orales

Cheam, C., Gentaz, E., & Barisnikov, K. (2014). Haptic perception of everyday texture in children and adults with Williams syndrome. (Oral symposium, "L'étude du toucher et ses applications", 28th International Congress of Applied Psychology, Paris, July 8-13 2014).


Cheam, C., Gentaz, E., & Barisnikov, K. (2015). La perception tactile des enfants et adultes avec syndrome de Williams. (Oral symposium, "Aspect dynamique dans l'évaluation des capacités de traitement de l'information et impact sur les prises en charges des personnes avec syndrome de Williams", 14th Congrès SSP/SGP, Geneva, September 8-9th 2015).


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2015). Prise de référence. (Oral symposium, "Aspect dynamique dans l'évaluation des capacités de traitement de l'information et impact sur les prises en charges des personnes avec syndrome de Williams", 14th Congrès SSP/SGP, Geneva, September 8-9th 2015).



Posters

Cheam, C., Apothéloz, F., Gentaz, E., & Barisnikov, K. (2015). The development of haptic everyday texture matching abilities in children and adults. (Poster presentation, 14ème congrès SSP/SGP, Geneva, September 8-9th 2015).


Cheam, C., Gentaz, E., & Barisnikov, K. (2013). The haptic perception of everyday textures in sighted 12-years-old children and adults. (Poster presentation, 16th European Conference on Developmental Psychology (ECDP). Lausanne, September 4th-7th 2013).


Cheam, C., Gentaz, E., & Barisnikov, K. (2014). The haptic perception of everyday texture in a child and an adult with Williams syndrome and comparison with typically developing participants. (Poster presentation, Conférence Jean Piaget, Geneva, June 26-27th 2014).


Heiz, J., Ballaz, C., & Barisikov, K. (2013). Visuospatial reference system in children aged 5 to 12 years old.(Poster presentation, 16th European Conference on Developmental Psychology (ECDP). Lausanne, September 4th-7th 2013).


Heiz, J., Ballaz, C., Betrisey, L., & Barisnikov, K. (2012). Rotation mentale: effet de la manipulation et du contexte chez les enfants de 4 à 9 ans. (Poster presentation, 10ème journée romande de neuropsychologie, Geneva, October 4th 2012).


Heiz, J., Ballaz, C., & Barisnikov, K. (2012). Rotation mentale: effet de la manipulation chez les personnes atteintes du Syndrome de Williams. (Poster presentation, 10ème journée romande de neuropsychologie, Geneva, October 4th 2012).


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2013). Le développement visuo-moteur atypique des personnes avec Syndrome de Williams. (Poster presentation, XXème Congès SOFPEL, Geneva, November 29-30th 2012).


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2014). How flexible is the visuospatial reference system in Williams syndrome?. (Poster presentation, European Williams-Beuren Syndrome Congress, Budapest, Hungary, November 21-23rd 2014).


Heiz, J., & Barisnikov, K. (2014). Quelle flexibilité ont les enfants de 4-12 ans vs les personnes avec syndrome de Williams (SW) dans l'utilisation du système de references spatiales?. (Poster presentation, Conférence Jean Piaget, Geneva, June 26-27th 2014).


Heiz, J., Cengic, L., Fernandes, A., & Barisnikov, K. (2015). Body schemas of individuals with Williams syndrome. (Poster presentation, 14ème congrès SSP/SGP, Geneva, September 8-9th 2015).


Heiz, J., Cheam, C., & Barisnikov, K. (2013). Compétence de prise de référence et d'orientation spatiale chez les enfants de 4 à 8 ans. (Poster presentation, XXème Congès SOFPEL, Geneva, November 29-30th 2012).


Heiz, J., Cheam, C., Fernandes, A., Cengic, L., & Barisnikov, K. (2015). Longitudinal study of performances of individuals with Williams syndrome on the Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration. (Poster presentation, 14ème congrès SSP/SGP, Geneva, September 8-9th 2015).